5 november 2018

Planering vecka 45

Hej!
Då har vi passerat höstlovet och mer än halva höstterminen har gått. Nästa vecka börjar de nationella proven, så vi har skickat med eleverna information från Skolverket. Samma information finns också längst ner i det här blogginlägget.
Vi vill också hälsa er välkomna till Öppet Hus på Lysingskolan under vecka 49, dvs den 3-7 december. Vi kommer att ha vanliga lektioner denna vecka och ni kan komma och vara med en hel dag eller bara någon lektion. Som förälder har man även möjlighet att äta tillsammans med sitt barn. Vi skickat information och en anmälningsblankett hem med eleverna. Det som är viktigt är att ni fyller i vilken dag som ni planerar att äta så att måltidspersonalen kan planera antal måltider. Kaffe och fika finns att köpa på Lyset under dagen.
Hälsningar
Hans och Inger

Här är veckans läxor
Tisdag
Spanska-glosor
SO-test i geografi (repetition)

Onsdag
Engelska-glosor (Glosboken: Happy Families 2)

Torsdag
Sp/Ty/Fr-glosor

Fredag
Engelska-glosor (Glosboken: Simon Meets Auntie Anna)


Nästa vecka
Måndag - Nationellt prov i matematik
Tisdag - Kemi-prov
Torsdag - Spanska-prov

Information om nationella prov från Skolverket
Hej!
Du får det här brevet för att du är förälder och/eller vårdnadshavare
till en elev som under läsåret ska genomföra nationella prov
i ämnena engelska, matematik, svenska och svenska som
andraspråk.

Varför ska eleverna genomföra nationella prov?
Elever i grundskolans och sameskolans årskurs 6 samt i specialskolans årskurs 7 ska genomföra nationella prov. Proven ska stödja en likvärdig och rättvis bedömning av elevernas kunskaper. Proven ska ge läraren stöd vid bedömning och betygssättning av elevens kunskaper enligt de kunskapskrav med betygssteg som finns i kursplanerna.
Proven utvecklas och konstrueras vid flera av landets universitet på uppdrag av Skolverket. Uppgifterna i proven har prövats ut i många olika skolor runt om i landet. Elever och lärare har fått ge synpunkter som har tagits tillvara när provet tagits fram.
Det är kursplanen i de olika ämnena som är utgångspunkt när provens innehåll och utformning bestäms. Men allt i ett ämnes kursplan kan inte prövas i ett prov. Ett sådant prov skulle bli alltför omfattande. De nationella proven utgår inte från något visst arbetssätt eller några speciella läromedel. I proven ska eleven få visa sina kunskaper på flera olika sätt.

När ska proven genomföras?
De nationella proven består av olika delprov. De muntliga delproven ska genomföras under höstterminen, veckorna 45-50. Skolan bestämmer tidpunkten för när eleverna ska genomföra dem. De skriftliga delproven ska genomföras under vårterminen på bestämda datum, som är beslutade av Skolverket. Proven är obligatoriska.

Hur bedöms proven?
Till de nationella proven finns detaljerade bedömningsanvisningar som läraren ska följa. När läraren sedan gör en helhetsbedömning av en elevs kunskaper i ett ämne tar läraren inför betygssättningen även hänsyn till resultatet på proven.

Resultatinsamling
Skolverket samlar in resultat från de nationella proven i samarbete med Statistiska centralbyrån (SCB). Insamling av provresultat behövs för utvärdering på skolorna men även för analyser av resultat i landet, i kommunerna och hos huvudmän för fristående skolor.

Matematik
Det nationella provet i matematik består av olika delprov med skriftliga uppgifter som eleverna löser individuellt och muntliga uppgifter som eleverna löser i mindre grupper. Både i de skriftliga och i de muntliga uppgifterna ges eleverna möjlighet visa att de kan förklara och argumentera för hur de tänker matematiskt.

Svenska och svenska som andraspråk
Det nationella provet är gemensamt för de båda svenskämnena och består av ett antal delprov. Det finns både uppgifter som eleverna löser individuellt och i grupp. Genom de olika uppgifterna ska eleverna få möjlighet att visa sin kunskap inom områdena tala, samtala, läsa och skriva.

Engelska
Det nationella provet i engelska består av flera delprov. Genom de olika uppgifterna i provet får eleverna möjlighet att visa sin förmåga att använda engelska i tal och skrift och sin förmåga att förstå engelska som de hör och läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Korrekt länk

 Hej! I det tidigare inlägget från förra veckan fungerade inte länken till den nya bloggen i IST Lärande. Korrekt länk är  http://odeshog-gu...